Σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης για ένα μήνα κηρύχθηκαν οι Δήμοι Μυτιλήνης και Δυτικής Λέσβου, λόγω της δραματικής μείωσης των αποθεμάτων νερού.

Η απόφαση ελήφθη μετά από αίτημα που κατέθεσαν οι Δήμοι Μυτιλήνης και Δυτικής Λέσβου προς τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας. Στόχος είναι η επιτάχυνση διαδικασιών για την αντιμετώπιση της κρίσης λόγω λειψυδρίας, παρακάμπτοντας γραφειοκρατικά εμπόδια για αναγκαία έργα και παρεμβάσεις.

Η λειψυδρία προκαλεί ανησυχία για τον τουρισμό, την αγροτική παραγωγή και την καθημερινότητα των κατοίκων, ενώ η απουσία αποζημιώσεων για τους ελαιοπαραγωγούς λόγω ξηρασίας προσθέτει περαιτέρω πίεση στην τοπική κοινωνία.

Ο Παναγιώτης Βάλεσης, πρόεδρος της ΔΕΥΑΛ εξηγεί τους λόγους που οδήγησαν στην επιβολή καταστάσεως εκτάκτου ανάγκης. «Είναι η τέταρτη συνεχόμενη χρονιά με χαμηλό ύψος βροχοπτώσεων και εν όψει θέρους με την αύξηση του πληθυσμού, λόγω των επισκεπτών στο νησί, τα αποθέματα δεν θα αρκούν». Τα αποθέματα από τις 22 ίντσες που ήταν πέρυσι, φέτος έπεσαν στις 16.

Ενδεικτικά αναφέρεται ότι πέρυσι έφτασαν από την Τουρκία. 50.000 περισσότεροι επισκέπτες Εάν το τουριστικό κύμα από την γειτονική χώρα αυξηθεί έτι περαιτέρω, τότε οι κάτοικοι θα πουν “το νερό νεράκι”.

Λόγω της ανησυχητικής καταστάσεως στις 23 Απριλίου εστάλη ενημερωτικό έγγραφο προς την κυβέρνηση και τα αντανακλαστικά της ήταν άμεσα. Σύμφωνα με τον κ. Βάλεση, στις 28 του μηνός ελήφθη η απόφαση για την κήρυξη καταστάσεως εκτάκτου ανάγκης στο νησί. Αυτό κινεί όλες τις διαδικασίες με ταχύτατους ρυθμούς. Εάν ένα έργο με τις συνήθεις διαδικασίες θα απαιτούσε επτά- οκτώ μήνες, τώρα μπορεί να εξελιχθεί με μεγαλύτερη ταχύτητα. Βεβαίως, αυτό εγκυμονεί κινδύνους για έργα που δεν θα πληρούν τους περιβαλλοντικούς και άλλους όρους για την κατασκευή τους, όπως το ταχυδιυλιστήριο, το οποίο θα φιλτράρει το νερό από τέσσερις γεωτρήσεις του νησιού.

Ένα ακόμη πρόβλημα παρουσιάστηκε εξ αιτίας του περιορισμένου υπαλληλικού δυναμικού. Καθώς η ΔΕΥΑΛ διαθέτει συνολικά 53 άτομα προσωπικό, δεν έχει την δυνατότητα καταγραφής όλων των υδρομέτρων εγκαίρως. Κάποιοι πελάτες δεν έλαβαν λογαριασμό για περίπου 1,5 χρόνο. Τώρα που αποκαθίσταται η ισορροπία στην λειτουργία του Οργανισμού, εκείνοι στους οποίους δεν έφτασε εγκαίρως ο λογαριασμός, θα καταβάλουν τα χρεωστούμενα, χωρίς προσαυξήσεις και με διευκολύνσεις στην αποπληρωμή.

Όπως λέει ο κ. Βάλεσης, αντί για 15 καταμετρητές υπήρχαν μόνον δυο και ο Οργανισμός προχώρησε στην πρόσληψη προσωπικού. Χρειάστηκε χρόνος για να εκπαιδευτούν, αλλά κάποιοι αποχώρησαν αφήνοντας κενά στο σύστημα. Ήδη έχει εγκριθεί η πρόσληψη επτά καταμετρητών, γεγονός που θα επαναφέρει την ομαλή λειτουργία.

Εκείνο που είναι αμφίβολο ότι θα επιτευχθεί είναι η αποφυγή του φαινομένου της λειψυδρίας, διότι η κάλυψη των γεωργικών αναγκών και των επιχειρηματικών στον τουριστικό κλάδο, στην καλύτερη των περιπτώσεων θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα.