

Ποια μέτρα περιορισμού προτείνει η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής για τα τετράτροχα που ενοχοποιούνται για αιματηρά ατυχήματα
Ηαπουσία αυστηρού ρυθμιστικού πλαισίου για τα οχήματα τύπου «γουρούνας» επανήλθε στο προσκήνιο, αυτή τη φορά με αφορμή σοβαρό ατύχημα με θύμα τον πολυεκατομμυριούχο επιχειρηματία Τομ Γκρίνγουντ, στη Μύκονο. Ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Volt, εταιρείας που ειδικεύεται στις άμεσες πληρωμές και στις τραπεζικές συναλλαγές σε πραγματικό χρόνο, τραυματίστηκε σοβαρά όταν ανετράπη η «γουρούνα» που οδηγούσε και χρειάστηκε να διακομιστεί σε εξαιρετικά σοβαρή κατάσταση στην Αθήνα.
Κάθε χρόνο, δεκάδες οδηγοί τραυματίζονται σε τροχαία ατυχήματα με εμπλοκή τετράτροχων οχημάτων ATV –όπως ονομάζονται οι «γουρούνες»– με τα περισσότερα να καταγράφονται στα νησιά, στις Κυκλάδες, στα Δωδεκάνησα, στη Ζάκυνθο και αλλού. Σύμφωνα με επίσημα στοιχεία από το αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ., από την αρχή του χρόνου έχουν καταγραφεί 33 τροχαία ατυχήματα σε ολόκληρη τη χώρα. Τα τρία από αυτά ήταν θανατηφόρα, 5 οδηγοί και αναβάτες τραυματίστηκαν σοβαρά και 36 ελαφρά. Το σύνολο των ατυχημάτων καταγράφεται σε τουριστικούς προορισμούς, 3 στα Δωδεκάνησα, 4 στη Ζάκυνθο, 2 στην Κέρκυρα, 20 στις Κυκλάδες, 2 στη Μαγνησία (Πήλιο) και ένα στη Χαλκιδική.

Την 12η Αυγούστου, μερικά εικοσιτετράωρα πριν από τον σοβαρό τραυματισμό του επιχειρηματία Γκρίνγουντ, ήταν ένα ζευγάρι Γάλλων που είχε τραυματιστεί σε τροχαίο με «γουρούνα» στην περιοχή της Κολώνας στην Αίγινα, ενώ τον Ιούνιο στα Καμισιανά Χανίων χτύπησαν –ευτυχώς όχι σοβαρά– δύο νεαροί 25 και 26 ετών, όταν το τετράχρονο ATV που οδηγούσαν συγκρούστηκε με αυτοκίνητο που κινείτο στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Στα τέλη Ιουνίου ο 61χρονος παραολυμπιονίκης Σάκης Δεληγιώργης σκοτώθηκε όταν η «γουρούνα» που οδηγούσε ανετράπη και τον καταπλάκωσε. Είναι χαρακτηριστικό ότι εργαζόμενοι στο ΕΚΑΒ που έχουν κατά καιρούς ερωτηθεί σχετικά έχουν επισημάνει ότι σε τουριστικούς προορισμούς πάνω από τα μισά τηλεφωνήματα για βοήθεια αφορούν άτομα που έχουν τραυματιστεί σε τροχαία με «γουρούνες».
Σύμφωνα με δημοσιοποιημένα στοιχεία από το υπουργείο Μεταφορών, οι «γουρούνες» που κυκλοφορούν στη χώρα υπολογίζονται σε πάνω από 31.000, οι περισσότερες από τις οποίες διατίθενται προς ενοικίαση σε τουριστικούς προορισμούς. Μιλώντας στην «Κ» ο Νίκος Γρέτζελος, σύμβουλος οδικής ασφάλειας και πρόεδρος του σωματείου εκπαιδευτών Δυτικής Αττικής εξήγησε ότι η ενοικίαση και η οδήγηση των οχημάτων ATV γίνεται με δίπλωμα αυτοκινήτου και μόνο κατ’ εξαίρεσιν για τις χαμηλού έως 50 cc «γουρούνες» αρκεί δίπλωμα μοτοποδηλάτου. «Η οδηγική συμπεριφορά μιας “γουρούνας” διαφέρει σε σχέση με της μηχανής και του αυτοκινήτου. Εάν καποιος δεν έχει εμπειρία και τρέξει λίγο παραπάνω ή στρίψει απότομα το τιμόνι, είναι πιθανό να χάσει τον έλεγχο του οχήματος», σχολίασε ο κ. Γρέτζελος.

Νομοθετική πρωτοβουλία
Σε έγγραφο της ΕΛ.ΑΣ. με ημερομηνία 22 Αυγούστου και θέμα τις «διαδικασίες ταξινόμησης δίκυκλων, τρίτροχων και τετράκυκλων οχημάτων» γίνεται αναφορά στην ανάγκη «άμεσης νομοθετικής πρωτοβουλίας» για τη ρύθμιση του καθεστώτος που διέπει την αδειοδότηση και τη χρήση των οχημάτων τύπου ATV ή «γουρούνες». Υπογράφεται από τον επικεφαλής της Διεύθυνσης Τροχαίας Αττικής Σωτήρη Καλταμπάνη, ο οποίος μεταξύ άλλων επισημαίνει: «Λαμβάνοντας υπόψη τη συχνότητα εμπλοκής τετράκυκλων οχημάτων τύπου “γουρούνας” σε σοβαρά τροχαία ατυχήματα, ιδίως σε τουριστικές περιοχές και δεδομένου ότι η καθολική απαγόρευση της εισαγωγής τους προσκρούει στο ενωσιακό δίκαιο, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη για λήψη μέτρων που θα περιορίζουν τη χρήση τους για λόγους οδικής ασφάλειας».
«Η οδήγησή της διαφέρει σε σχέση με της μηχανής και του αυτοκινήτου. Εάν κάποιος τρέξει λίγο παραπάνω ή στρίψει απότομα το τιμόνι, είναι πιθανό να χάσει τον έλεγχο», σχολίασε ο Νίκος Γρέτζελος, πρόεδρος του σωματείου εκπαιδευτών Δυτικής Αττικής.
Ο αξιωματικός της ΕΛ.ΑΣ. συνεχίζει σημειώνοντας ότι «προτείνεται η άμεση νομοθετική πρωτοβουλία του αρμοδίου υπουργείου Υποδομών για τη θέσπιση αυστηρών περιορισμών στην κυκλοφορία τους σε συγκεκριμένες γεωγραφικές περιοχές, την αυστηροποίηση των προϋποθέσεων απόκτησης της σχετικής άδειας οδήγησης, καθώς και την εφαρμογή ενός αυστηρού πλαισίου λειτουργίας και ελέγχου για τις επιχειρήσεις ενοικίασης». Το θέμα απασχολεί την ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, δίχως προς το παρόν να έχει αποφασιστεί η λήψη συγκεκριμένων μέτρων.

Ενοικιαζόμενος κίνδυνος οι «γουρούνες»
Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Γρέτζελος δήλωσε ότι πρέπει να θεσπιστεί μια ειδική κατηγορία διπλώματος ούτως ώστε όσοι οδηγούν «γουρούνες» να παρακολουθούν ειδικό πρόγραμμα εκπαίδευσης. Το ίδιο επεσήμανε μιλώντας στην «Κ» και ο Κωνσταντίνος Μαρκουίζος, οδηγός αγώνων ταχύτητας και εκπαιδευτής οδηγικής συμπεριφοράς. «Πρέπει ο χειριστής της “γουρούνας” να έχει παρακολουθήσει προηγουμένως μαθήματα και αυτό να αναγράφεται στο δίπλωμά του, όπως συμβαίνει με τις μοτοσικλέτες έως 125 κυβικών», ανέφερε χαρακτηριστικά παραπέμποντας σε ό,τι ισχύει σε άλλες χώρες της Ε.Ε. Ο κ. Μαρκουίζος πάντως έθιξε και το θέμα της ατομικής ευθύνης του οδηγού. «Εάν κάποιος νοικιάσει μια “γουρούνα” με τον χειρισμό της οποίας δεν έχει εξοικείωση και κινηθεί σε ένα περιβάλλον δύσκολο, όπως για παράδειγμα τα νησιά με δρόμους κακούς και ασυντήρητους, θα πρέπει να οδηγεί αργά και προσεκτικά, με αμυντική διάθεση», πρόσθεσε.
«Πρέπει ο χειριστής να έχει παρακολουθήσει προηγουμένως μαθήματα και αυτό να αναγράφεται στο δίπλωμά του, όπως συμβαίνει με τις μοτοσικλέτες έως 125 κυβικών», αναφέρει ο Κωνσταντίνος Μαρκουίζος, οδηγός αγώνων και εκπαιδευτής οδηγικής συμπεριφοράς.
Το πήραν πίσω
Το 2018, ο τότε υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης προώθησε νομοθετική ρύθμιση για την απαγόρευση κυκλοφορίας σε ασφαλτοστρωμένες οδούς των τετράτροχων μοτοσικλετών με κυβισμό μέχρι 125 κυβικών. Η συγκεκριμένη κυβερνητική πρωτοβουλία είχε προκαλέσει αντιδράσεις από έναν κλάδο που συντηρείται σε μεγάλο βαθμό από την ενοικίαση του συγκεκριμένου τύπου οχήματος. Μάλιστα, τότε, δεκάδες «γουρούνες» είχαν κατακλείσει κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, με το μέτρο της απαγόρευσης τελικά να καταργείται. Αντίθετοι στην ανεξέλεγκτη χρήση του συγκεκριμένου τύπου οχήματος εμφανίζονται και αξιωματούχοι της τοπικής αυτοδιοίκησης στους τουριστικούς προορισμούς. Ζητούν, ωστόσο, την παρέμβαση της κεντρικής διοίκησης, μη θέλοντας οι ίδιοι να έρθουν σε ρήξη με τους επιχειρηματίες που δραστηριοποιούνται στις ενοικιάσεις οχημάτων.
ΠΗΓΗ : www.kathimerini.gr