Την ανάγκη να επανασυστηθούμε ως τουριστικός προορισμός, επισημαίνει ο Νότης Μαρτάκης η οποία προέκυψε από πολλούς παράγοντες που άρχισαν να διαφαίνονται από τις αρχές του χρόνου, όπως:

  • Παγκόσμια οικονομική αβεβαιότητα και ανησυχία από τη δασμολογική πολιτική των ΗΠΑ.
  • Γεωπολιτικές εντάσεις
  • Κλιματικές αλλαγές
  • Πληθωρισμός και συρρίκνωση εισοδήματος κυρίως στις μεσαίες τάξεις

Όπως υπογραμμίζει ο κ. Μαρτάκης, όλοι οι παραπάνω λόγοι ανέδειξαν μια σειρά από διαφοροποιήσεις στις επιλογές των ταξιδιών με κυριότερες:

  • Τη σχέση αξίας – τιμής
  • Την ασφάλεια
  • Την ποιότητα

Στον αντίποδα, εδώ στην Ελλάδα, βιώσαμε και φαινόμενα υπερβολών όπως η υιοθέτηση της λανθασμένης ορολογίας περί δήθεν υπερτουρισμού, που «έστειλε» το μήνυμα στις αγορές – τροφοδότες ότι γεμίσαμε και δεν αντέχουμε άλλους επισκέπτες. Το ζήσαμε σε πολλές περιοχές αλλά κυρίως στη Σαντορίνη , όπου από επίσημα χείλη ακούσαμε ότι το νησί θα μπορούσε να σταθεί και με το μισό πληθυσμό επισκεπτών.

Ακολούθησαν βέβαια οι σεισμοί που ανάγκασαν ακόμα και όσους υιοθετούσαν αυτές τις ακραίες ρητορικές να ζητήσουν και να επιτύχουν τη διαφημιστική ενίσχυση που όμως δεν απαντούσε στο κύριο ερώτημα της ανησυχίας που είχε προκύψει, αλλά περιορίστηκε να θυμίσει την αδιαμφισβήτητη ομορφιά του νησιού.

Στο ίδιο πλαίσιο της υπερβολής, είδαμε και ακούσαμε τον ισχυρισμό της λεγόμενης «μυκονοποίησης» βάζοντας στο «κάδρο» των προς αποφυγή προορισμών τη Μύκονο, με επιλεκτικές αναφορές για μεμονωμένα περιστατικά υπέρογκων λογαριασμών που ενώ δεν ξεπερνούσαν τις περιπτώσεις μιας πεντάδας επιχειρήσεων, λειτούργησαν ως βαρίδια στις εκατοντάδες άλλες που λειτουργούν στο νησί.

Τα αποτελέσματα όλων των παραγόντων που αναπτύχθηκαν παραπάνω τα βιώνουν σήμερα σχεδόν όλες οι προβεβλημένες περιοχές της χώρας οι οποίες ζούνε τη στροφή που έγινε μετά την έκρηξη του λεγόμενου “revenge tourism” που διαδέχτηκε την πανδημία και πλέον καταστάλαξε και αυτορυθμίστηκε. Επιλέξαμε όσα έχουν εμφανιστεί το τελευταίο διάστημα:

ΓΕΝΙΚΗ ΕΚΤΙΜΗΣΗ

Εκτός από τους σεισμούς στη Σαντορίνη, οι σοβαρές καύσωνες και οι πυρκαγιές τον Ιούνιο και τον Ιούλιο οδήγησαν στο κλείσιμο τουριστικών αξιοθέατων σε σημαντικούς προορισμούς.

Οι γεωπολιτικές εντάσεις, συμπεριλαμβανομένου του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία, της σύγκρουσης μεταξύ Ισραήλ και Ιράν και της στρατιωτικής εκστρατείας της Τουρκίας στη Συρία, ενέτειναν περαιτέρω την παγκόσμια αβεβαιότητα.

Ταυτόχρονα, οι οικονομικές προκλήσεις στις κύριες αγορές προέλευσης έχουν μειώσει το διαθέσιμο εισόδημα, ενώ οι διεθνείς εμπορικές πολιτικές του Προέδρου Τραμπ συνεχίζουν να συμβάλλουν στην παγκόσμια αβεβαιότητα.

Ωστόσο, τα ταξίδια παραμένουν προτεραιότητα για πολλούς και οι διεθνείς αφίξεις στην Ελλάδα συνεχίζουν να αυξάνονται παρά τις αντιξοότητες. ( GBR Consulting ).

Πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ταξιδιών (ETC) αποκαλύπτει ότι το τουριστικό κοινό της Ευρώπης, είναι πλέον πιο απαιτητικό όσον αφορά στον προορισμό των διακοπών του: θέλει πιο προσιτές τιμές, μεγαλύτερη ασφάλεια και καλές καιρικές συνθήκες. Παράλληλα, έρευνες της Google δείχνουν ότι η σχέση ποιότητας-τιμής παραμένει βασική προτεραιότητα για τους ταξιδιώτες.

Το 67% των ταξιδιωτών μελετά προσεκτικά τις λεπτομέρειες όταν σχεδιάζει τις διακοπές του, με το 61% να υπογραμμίζει ότι η λήψη αυτών των αποφάσεων είναι σήμερα πιο περίπλοκη και απαιτητική σε σύγκριση με το παρελθόν( Χρήμα και Τουρισμός).

ΠΛΗΡΟΤΗΤΕΣ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΑΘΗΝΑΣ

Η απόδοση των ξενοδοχείων στην Αθήνα ξεκίνησε το 2025 με σταθερά αποτελέσματα, παρουσιάζοντας αύξηση τόσο στην πληρότητα όσο και στην μέση τιμή δωματίου (ADR) το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2024.

Τον Απρίλιο, η πληρότητα μειώθηκε κατά 5,6%, ενώ η μέση ημερήσια τιμή (ADR) αυξήθηκε κατά 4,6%, με αποτέλεσμα τη μείωση του RevPAR κατά 1,3%.

Ο Μάιος ήταν ισχυρός, αλλά τον Ιούνιο τόσο η πληρότητα όσο και η μέση ημερήσια τιμή (ADR) μειώθηκαν κατά 2,0% και 3,9% αντίστοιχα. Τα προκαταρκτικά στοιχεία για τον Ιούλιο δείχνουν πτώση τόσο της πληρότητας όσο και της μέσης τιμής δωματίου (ADR) για τα ξενοδοχεία της Αθήνας.

Η ζήτηση ήταν αδύναμη, ασκώντας πίεση στις τιμές, και για τον Αύγουστο η αγορά δεν είναι αισιόδοξη. (GBR Consulting).

«Οι αφίξεις ναι μεν αυξάνονται, δεν σημαίνει αυτό όμως ότι αυξάνεται η πληρότητα των ξενοδοχείων και ο τζίρος» (Ευγένιος Βασιλικός, πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού).

ΕΠΟΧΙΑΚΑ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑ

Ο τομέας των εποχιακών ξενοδοχείων στην Ελλάδα άνοιξε τη σεζόν τον Απρίλιο του 2025 με μείωση της πληρότητας κατά 4,1% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.

Ωστόσο, τα συνολικά έσοδα ανά κατειλημμένο δωμάτιο (POR) αυξήθηκαν σημαντικά κατά 25%, ενώ τα διαθέσιμα δωμάτια αυξήθηκαν κατά 27% τον Απρίλιο του 2025 σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του προηγούμενου έτους. Συνολικά, κατά το δεύτερο τρίμηνο του 2025, καταγράφηκε χαμηλή πληρότητα.

Από την αρχή του έτους έως τον Ιούνιο του 2025/24, η πληρότητα μειώθηκε κατά 1,1%, ενώ τα συνολικά έσοδα ανά κατειλημμένο δωμάτιο αυξήθηκαν κατά 10,3%, με τον Μάιο να είναι ο μήνας με τη χαμηλότερη απόδοση.

Ως αποτέλεσμα, τα συνολικά έσοδα ανά διαθέσιμο δωμάτιο (RevPAR) βελτιώθηκαν κατά 9,1% το πρώτο εξάμηνο του 2025/24. ( GBR Consulting).

ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ ΚΑΙ ΜΥΚΟΝΟΣ

Παρατηρείται σημαντική κάμψη στις Κυκλάδες και ιδιαίτερα στις διεθνείς αεροπορικές αφίξεις στη Σαντορίνη με το ποσοστό να φτάνει στο -19%, ενώ τον Ιούνιο ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) εκτίμησε ότι οι απώλειες των αφίξεων στη Σαντορίνη θα κυμανθούν γύρω στο 10%-15% χαμηλότερα από πέρυσι.

Η Μύκονος, παρότι είχε -8% πτώση στις αεροπορικές αφίξεις μέχρι και τον Απρίλιο σε σχέση με το 2024, φαίνεται να ανακάμπτει σταδιακά καταγράφοντας για τον Ιούνιο +2% αύξηση σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά. (ΙΝΣΕΤΕ).

Στη Σαντορίνη, οι ακτοπλοϊκές κρατήσεις από ταξιδιώτες των ΗΠΑ μειώθηκαν περίπου -5%, της Αυστραλίας -6% και του Καναδά -2%, ενώ παρατηρούνται και μεγαλύτερα ποσοστά μειώσεων σε άλλες εθνικότητες, όπως στους Γάλλους, που καταγράφουν πτώση της τάξεως του -20%. Στην περίπτωση της Μυκόνου οι ακτοπλοϊκές κρατήσεις από ΗΠΑ κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, ενώ από Αυστραλία μειώθηκαν περίπου -10% και από Καναδά γύρω στο -22%.

Παρά τη μείωση των αφίξεων από αρκετές αγορές του εξωτερικού, οι συνολικές κρατήσεις κυμαίνονται σε αντίστοιχα επίπεδα με την περσινή χρονιά, γεγονός που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην ενισχυμένη εγχώρια ζήτηση. Τα πιο πρόσφατα στοιχεία ακτοπλοϊκών κρατήσεων του για τον Ιούλιο υποδηλώνουν τη συνέχιση της τάσης.

Με βάση τα δεδομένα των προηγούμενων ημερών, ακτοπλοϊκές κρατήσεις για την Σαντορίνη από ΗΠΑ, Αυστραλία και Καναδά σημειώνουν -4% πτώση σε σχέση με πέρυσι.

Η Μύκονος παρουσιάζει σχεδόν σταθερή, αλλά σταδιακά ανοδική πορεία για τον Ιούλιο. (Ferryhopper)
Σύμφωνα με τον Αντώνη Παγώνη, πρόεδρο της Ένωσης Ξενοδόχων Σαντορίνης, τόσο η επισκεψιμότητα του νησιού όσο και η πληρότητα των ξενοδοχείων έχει μειωθεί κατά 25-30%. (NEWS 24/7)

ΖΑΚΥΝΘΟΣ

Ο Ιούλιος έκλεισε με πληρότητα της τάξεως του 75%, ποσοστό που απέχει αισθητά από την πλήρη κάλυψη των καταλυμάτων, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι οι υψηλές προσδοκίες που υπήρχαν στις αρχές της σεζόν δεν επιβεβαιώθηκαν στην πράξη (Χριστίνα Τετράδη, Πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Λαγανά).

ΚΡΗΤΗ

«Μουδιασµένα» κινείται η τουριστική σεζόν για τους περιφερειακούς προορισµούς του Νοµού, εκτός από Χανιά και Πλατανιά, αφού η µείωση της κατανάλωσης και τα µικρής δυναµικότητας πορτοφόλια της πλειονότητας των επισκεπτών αποτελούν κοινή παραδοχή για όλους. Σύμφωνα με τα «Χανιώτικα Νέα»:

«Η χρονιά δεν ήταν αυτή που περιµέναµε. Είχαµε µια καλή αρχή µε τις προκρατήσεις µέχρι τα µέσα Ιανουαρίου, αλλά µετά όλα “πάγωσαν”» δηλώνει ο κ. Γιάννης Αποστολάκης, αρµόδιος αντιδήµαρχος για τη ∆.Ε. Γεωργιούπολης, µέλος της Επιτροπής Τουρισµού του ∆ήµου Αποκορώνου και ξενοδόχος.
«Από την αρχή φάνηκε ότι θα έχουµε κάµψη σε σύγκριση µε τα προηγούµενα χρόνια» παρατηρεί ο κ. Βαρδής Γυπαράκης αρµόδιος αντιδήµαρχος για θέµατα τουρισµού στον ∆ήµο Σφακίων.

Για «ξεκάθαρη πτώση» και του όγκου των τουριστών αλλά κυρίως και των χρηµάτων που διαθέτουν, µιλάει ο εντεταλµένος δηµ. Σύµβουλος για θέµατα τουρισµού στον ∆ήµο Καντάνου- Σελίνου κ. Στέλιος Καλογρίδης.

«Αυτό που ισχύει παντού είναι ότι οι καταναλώσεις είναι πεσµένες. Προφανώς και οι επισκέπτες στις χώρες τους έχουν επιβαρυνθεί από διάφορα πράγµατα, έχουν ακριβύνει αρκετά και τα εισιτήρια» λέει ο κ. Γιάννης Βερναδάκης, ξενοδόχος µέλος της Ένωσης Ξενοδόχων Ν. Χανίων στην περιοχή της Κισσάµου.

Αναφορικά µε τον τουρισµό στη Γαύδο και εκεί η γενική άποψη δεν είναι καλή. «Και οι ξένοι µας, Ιταλοί, Γερµανοί δεν είναι τόσο πολλοί όσο και πέρυσι, ενώ και µε τους Έλληνες υπάρχει θέµα» δηλώνει η δήµαρχος Γαύδου κα Λίλιαν Στεφανάκη.

«Παλιά Ιούλιο και Αύγουστο, δεν έβρισκες δωμάτιο στην Κρήτη. Τώρα βρίσκεις άνετα. Η πληρότητα είναι περίπου στο 90% στο νησί, ενώ πέρυσι ήμασταν περίπου στο 96%.

Μάλιστα, κάποια ξενοδοχεία έχουν κάνει προσφορές, 30-35% για τον Αύγουστο» δηλώνει στο NEWS 24/7 ο Νικόλαος Χαλκιαδάκης, αντιπρόεδρος στον Σύνδεσμο Ξενοδόχων Κρήτης εξηγώντας ότι «ενώ βλέπουμε τις αφίξεις σε σχέση με πέρυσι να έχουν αυξηθεί κατά 5% περίπου, στα ξενοδοχεία είμαστε περίπου 7-8% κάτω από ότι την περυσινή σεζόν».

ΚΕΡΚΥΡΑ

Μπορεί το αεροδρόμιο και το λιμάνι να δηλώνουν αυξήσεις σε αφίξεις, όταν όμως οι επισκέπτες από έξι μέρες που έμεναν, μένουν τέσσερις, στην ουσία μηδενίζουν την αύξηση αυτή. Παρατηρούμε ότι ο κόσμος επιλέγει να ταξιδέψει περισσότερες φορές μέσα στο χρόνο για συντομότερο χρονικό διάστημα. (Ένωση Ξενοδόχων).

ΧΑΛΚΙΔΙΚΗ

Με εμφανέστατα μειωμένη προσέλευση επισκεπτών και κατά συνέπεια με πολύ χαμηλότερους τζίρους για τις τουριστικές επιχειρήσεις εξελίσσεται το φετινό καλοκαίρι στον τουριστικότερο νομό της Βόρειας Ελλάδας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε στο ethnos.gr ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Χαλκιδικής, Γιάννης Κουφίδης, ο μέσος όρος μείωσης των επισκεπτών, Ελλήνων και αλλοδαπών, στη Χαλκιδική και σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο φτάνει μέχρι στιγμής στο 10%, ωστόσο, σε κάποιες περιοχές η μείωση φτάνει ακόμα και στο 15%-20%.

Σύμφωνα με τον κ. Κουφίδη, εκτός από τη σημαντική μείωση των επισκεπτών, όσοι επιλέγουν για τις διακοπές τους τη Χαλκιδική, ξοδεύουν λιγότερα χρήματα σε σχέση με την περσινή χρονιά αλλά και τις προηγούμενές της.

Είναι χαρακτηριστικό ότι περισσότεροι από τους μισούς επιχειρηματίες της Χαλκιδικής (55%) υποστηρίζει ότι είναι μειωμένη η κατά κεφαλήν δαπάνη των τουριστών τη φετινή χρονιά, ενώ αύξησή τους βλέπει μόλις το 7%.

ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ

Η εξέλιξη της τουριστικής επιτυχίας ή στασιμότητας θα καταγραφεί στο τέλος της περιόδου. Οι πρόωρες εκτιμήσεις είναι παρακινδυνευμένες. Ένα είναι το ζητούμενο: Ας προσπαθήσουμε να γίνουμε καλύτεροι. Μπορούμε.