

Τι επισημαίνει η Διεθνής Ένωση Εταιρειών
*Η πρόταση της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών (CLIA) για αξιοποίηση των εσόδων από το τέλος κρουαζιέρας με στόχο την ενίσχυση νέων προορισμών και την υποστήριξη επενδύσεων με σαφές χρονοδιάγραμμα
*Η προοπτική για ένα συντονισμένο εθνικό σχέδιο δείχνει ότι η Ελλάδα μπορεί να ενισχύσει τη θέση της ως κορυφαίος προορισμός κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο, αξιοποιώντας πλήρως την αυξανόμενη ζήτηση και τα οικονομικά οφέλη του κλάδου
*Αναγκαίος ο εκσυγχρονισμός του λιμένα Κατακόλου, εάν θέλει να συνεχίσει να αποτελεί κύρια πύλη εισόδου της κρουαζιέρας στη Δυτική Ελλάδα
Η ελληνική κρουαζιέρα ένας από τους ταχύτερα αναπτυσσόμενους τομείς του παγκόσμιου τουρισμού συνεχίζει να καταγράφει ρεκόρ επιβατών και οικονομικής συνεισφοράς. Σε μία περίοδο έντονης ανάπτυξης η Μαρία Δεληγιάννη τη Διευθύντρια Ανατολικής Μεσογείου της Διεθνούς Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA) προτείνει την δημιουργία ενός Εθνικού Σχεδίου Ανάπτυξης της κρουαζιέρας που θα στοχεύει στην ενίσχυση νέων προορισμών και στην υποστήριξη επενδύσεων με σαφές χρονοδιάγραμμα.
Όπως υπογραμμίζει, η εκπόνηση του Εθνικού Σχεδίου θα πρέπει να γίνει από την Ελληνική Κυβέρνηση σε συνεργασία με τη βιομηχανία της κρουαζιέρας, αξιοποιώντας τα έσοδα από το τέλος κρουαζιέρας για τη χρηματοδότηση των απαιτούμενων υποδομών και των προφητικών ενεργειών σε κάθε προορισμό.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν με αφορμή τα εγκαίνια της έκθεσης της CLIA «Το ταξίδι- The voyage» στο Ίδρυμα Ευγενίδου, όπου παρουσιάστηκαν τα αποτελέσματα της τελευταίας περιβαλλοντικής έκθεσης 2025, καθώς και τα αποτελέσματα της μελέτης που ανέθεσε στην Oxford Economics για τη Μύκονο που αποτυπώνει ποσοτικά και ποιοτικά την επίδρασή της, η οικονομική συνεισφορά του κλάδου στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα σημαντική. Το 2023, ο συνολικός αντίκτυπος της κρουαζιέρας στη χώρα ανήλθε σε περίπου 2 δις ευρώ, με τα 973 εκατομμύρια ευρώ να συνεισφέρουν άμεσα στο ΑΕΠ και περισσότερες από 22.000 θέσεις εργασίας να διατηρούνται. Το οικονομικό αποτύπωμα στηρίζεται κυρίως στις δαπάνες επιβατών και εταιρειών κρουαζιέρας, ενώ σημαντική είναι και η συνεισφορά των πληρωμάτων και των ναυπηγοεπισκευαστικών δραστηριοτήτων. Η ανάπτυξη αναμένεται να συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια. Η κίνηση επιβατών αυξήθηκε κατά 13,2% από το 2023 στο 2024 και η CLIA προβλέπει περαιτέρω αύξηση 5,6% το 2025. Σε παγκόσμιο επίπεδο, η κρουαζιέρα είναι ο πλέον ταχέως αναπτυσσόμενος τομέας του τουρισμού, με τον αριθμό των επιβατών να εκτιμάται στα 37,7 εκατομμύρια το 2025, καταγράφοντας αύξηση 9% σε σχέση με το 2024.
Η προοπτική για ένα συντονισμένο εθνικό σχέδιο δείχνει ότι η Ελλάδα μπορεί με ενισχύει στη θέση της ως κορυφαίος προορισμός κρουαζιέρας στην Ανατολική Μεσόγειο αξιοποιώντας πλήρως την αυξανόμενη ζήτηση και τα οικονομικά οφέλη του κλάδου.

Περιβαλλοντικές δεσμεύσεις
Η κυρία Δεληγιάννη, αναφερόμενη στα ευρήματα της τελευταίας έκθεσης της CLIA για τις περιβάλλον περιβαλλοντικές τεχνολογίες και πρακτικές για το 2025, τόνισε ότι σημαντικό πεδίο προόδου αποτελεί η ηλεκτροδότηση των πλοίων από ξηράς, η οποία μειώνει τις εκπομπές και βελτιώνει την περιβαλλοντική απόδοση κατά τον ελλιμενισμό. Ο αριθμός των πλοίων με δυνατότητα σύνδεσης αυξάνεται ραγδαία, από μόλις 5 πλοία το 2005 σε 55 πλοία το 2018, σε 166 πλοία σήμερα, ενώ το 2036 προβλέπεται ότι θα υπάρχουν 273 πλοία με αυτή τη δυνατότητα. Ωστόσο, οι λιμενικές εγκαταστάσεις, παραμένουν το αδύναμο σημείο, καθώς μόνο 41 λιμάνια από τα 1.500 παγκοσμίως, διαθέτουν πλήρως συμβατές υποδομές.
Η CLIA αναγνωρίζει τις προσπάθειας των ελληνικών λιμένων προς αυτή την κατεύθυνση κάνοντας ειδική μνεία στα λιμάνια Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου και Πειραιά που έχουν ολοκληρώσει τη μελέτη.
Εδώ θα πρέπει να τεθεί και η θέση των λιμένων της Ηλείας και ειδικότερα του Κατακόλου στο οποίο κάθε χρόνο καταφθάνουν εκατοντάδες κρουαζιερόπλοια, ενώ στο εγγύς μέλλον το Κατάκολο θα έχει ως βασικό «ανταγωνιστή» το λιμάνι της Πάτρας. Ήδη στο λιμάνι της Κυλλήνης έχουν τοποθετηθεί σταθμοί φόρτισης πλοίων, ωστόσο εκσυγχρονισμός επιβάλλεται να υπάρξει και στο επίνειο του Δήμου Πύργου, εάν θέλει πραγματικά να συνεχίσει να αποτελεί πύλη εισόδου τουριστών κρουαζιέρας στη Δυτική Ελλάδα.
Παράλληλα η Ευρώπη παραμένει η καρδιά της βιομηχανίας, καθώς το 97% κρουαζιερόπλοιων παγκοσμίως ναυπηγείται σε ευρωπαϊκά ναυπηγεία, ενώ το 80% του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών αφορά ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις. Πέρα από την τεχνολογική πρωτοπορία, ο κλάδος έχει τεράστια οικονομική σημασία για την ευρωπαϊκή οικονομία. Ο συνολικός οικονομικός αντίκτυπος ανέρχεται σε 55 δις ευρώ, οι μισθοί φτάνουν τα 16,8 δις ευρώ, ενώ 440.000 θέσεις εργασίας συνδέονται για την κρουαζιέρα σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Πράσινη μετάβαση
Στη συζήτηση γύρω από το καύσιμα, εν απουσία εναλλακτικής πηγής καυσίμου διαθέσιμη σε παγκόσμια κλίμακα, η πλευρά της CLIA επισημαίνει την ανάγκη λειτουργίας κινητήρων πολλαπλών καυσίμων που θα μπορούν να αλλάξουν από συμβατικά καύσιμα, σε καύσιμα μηδενικής ή σχεδόν μηδενικών εκπομπών τόσο στο λιμάνι όσο και στη θάλασσα. Επίσης, ανακοίνωσε ότι ο αριθμός αυτών των πλοίων έχει αυξηθεί από μόλις ένα πλοίο το 2018 σε 23 πλοία μέχρι το τέλος του 2025, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου κρουαζιερόπλοιου με δυνατότητα τριπλού καυσίμου, το οποίο είναι παγκόσμια καινοτομία. Μέχρι το 2036 θα υπάρχουν 32 πλοία πολλαπλών καυσίμων.
Η μελέτη για τη Μύκονο
Η CLIA ανέθεσε στην Οxford Εconomics μελέτη για τη Μύκονο που αποτυπώνει ποσοτικά και ποιοτικά την επίδραση της κρουαζιέρας στην τοπική οικονομία για το 2024 και πιο συγκεκριμένα την περίοδο Απρίλιος 2024 έως Οκτώβριος 2024.
Τα συμπεράσματα ήταν τα εξής:
• Το 2024 το νησί υποδέχτηκε 1,3 εκατομμύρια επιβάτες κρουαζιέρας, όλοι τους transit.
• Κατέδειξε ότι ο μέσος χρόνος παραμονής των επιβατών ήταν 5,6 ώρες, ενώ οι δαπάνες ανά επισκέπτη ανήλθαν κατά μέσο όρο σε 107€.
• Οι συνολικές δαπάνες των επιβατών κρουαζιέρας και των πληρωμάτων ανήλθαν για το 2024 σε 126 εκατ. ευρώ και οι δαπάνες των εταιρειών κρουαζιέρας ανήλθαν σε 33 εκατ. ευρώ.
• Η συνολική συνεισφορά, συμπεριλαμβανομένης της έμμεσης και της επαγόμενης επίδρασης, εκτιμάται σε 201 εκατ. για το 2024.
• Παράλληλα, η κρουαζιέρα συνεισφέρει σημαντικά και στην απασχόληση, δημιουργώντας σχεδόν 3.000 θέσεις εργασίας στην ευρύτερη περιοχή.
ΠΗΓΗ: Με πληροφορίες από το «ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ»


















