

Μία κοινή ανακοίνωση ενόψει των νέων εξετάσεων τύπου PISA που θα διεξαχθούν στις 22 Μαΐου εξέδωσαν οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Κυκλάδων.
Αναλυτικά αυτή αναφέρει:
Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι, Γονείς των Μαθητών μας,
σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση (48879/ΓΔ4/2025), ορίζονται και φέτος 304 Δημοτικά Σχολεία και 314 Γυμνάσια, στα οποία θα διεξαχθούν οι ελληνικές εξετάσεις τύπου PISA στις 22 Μαΐου, στη Νεοελληνική Γλώσσα και τα Μαθηματικά, με τη συμμετοχή μαθητ(τρι)ών της Στ΄ τάξης του Δημοτικού και της Γ΄ Γυμνασίου.
Παρά την προπαγάνδα και την προσπάθεια επιβολής που επιδεικνύεται τα 4 τελευταία χρόνια, η μεγάλη αντίσταση των γονέων, των εκπαιδευτικών αλλά και των ίδιων των μαθητ(ρι)ών ανάγκασε την κυβέρνηση να μην ολοκληρώσει τον σχεδιασμό της. Γι’αυτόν τον λόγο συνεχίζει δειγματοληπτικά για 4η χρονιά με μόλις 618 σχολεία, ενώ από το φθινόπωρο του 2022 προβλεπόταν ότι οι εξετάσεις θα γίνονταν σε όλα τα δημοτικά και τα γυμνάσια της χώρας.
Αν η Κυβέρνηση ήθελε να αντιμετωπίσει έστω κάποιο από τα σοβαρά προβλήματα των σχολείων:
- Θα φρόντιζε οι μαθητές να έχουν σύγχρονα και ασφαλή σχολικά κτήρια, με την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή
- Θα εξασφάλιζε την έγκαιρη και ολοκληρωμένη στελέχωση των σχολικών μονάδων.
- Θα μείωνε τον αριθμό μαθητών ανά τάξη.
- Θα ενδιαφερόταν για το περιεχόμενο του σχολείου και τα αναλυτικά προγράμματα.
- Θα βελτίωνε ουσιαστικά τις συνθήκες διαβίωσης των εκπαιδευτικών, αντί να περιορίζει εργασιακά δικαιώματα και να απαξιώνει τον ρόλο τους.
Επομένως, η πραγματική στόχευση των εξετάσεων αυτών είναι η χρησιμοποίηση των αποτελεσμάτων τους για να προωθηθούν πιο γρήγορα όλοι οι αντιεκπαιδευτικοί σχεδιασμοί (κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών, μαθητών, «εθνικό απολυτήριο», Ωνάσεια σχολεία, προώθηση δεξιοτήτων…).
Μέσω του διαγωνισμού της «ελληνικής PISA», ο οποίος λειτουργεί ως ο τρίτος πυλώνας στο αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο της «εσωτερικής, εξωτερικής και ατομικής αξιολόγησης», η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘΑ επιχειρούν:
- Να μεταβιβάσουν τις βαρύτατες συνέπειες των δικών τους πολιτικών στην εκπαίδευση σε εκπαιδευτικούς, μαθητές, γονείς.
- Να «νομιμοποιήσουν» και να δικαιολογήσουν με επιστημονικοφανή τρόπο την ακόμα μεγαλύτερη μετατροπή του σχολείου σε κέντρο εκγύμνασης επιφανειακών δεξιοτήτων για να εμπεδώνεται ο κοινωνικός ανταγωνισμός, η λογική του «όλοι εναντίον όλων» και να ανοίγει ο δρόμος για την κατηγοριοποίηση των σχολείων, με βάση «επιδόσεις» που δεν αντανακλούν την πραγματική εκπαιδευτική διαδικασία, αλλά τις κοινωνικές ανισότητες.
Με τις εξετάσεις αυτές:
- Το σχολείο μετατρέπεται σε εξεταστικό κέντρο από το Δημοτικό (ίσως μοναδική χώρα παγκόσμια που η συμμετοχή στον διαγωνισμό ξεκινά από τόσο μικρούς μαθητές),
- Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα για να επιτύχει «καλά αποτελέσματα», πρέπει να «προπονεί» τους μαθητές σε τέτοιου είδους θέματα αντί να τους διδάσκει, να τους καταρτίζει αντί να τους εκπαιδεύει.
- Οι εξετάσεις, όχι τυχαία, διενεργούνται ακριβώς στις τελευταίες τάξεις κάθε βαθμίδας, ώστε να “φιλτράρονται” ταξικά οι μαθητές.
Αντίστοιχες εξετάσεις “αξιολόγησης” εκπαιδευτικών συστημάτων έχουμε και διεθνώς με τραγικά αποτελέσματα, κυρίως για τα παιδιά των φτωχότερων λαϊκών στρωμάτων, καθώς οδήγησαν σε συγχωνεύσεις και κλείσιμο σχολικών μονάδων, σε απολύσεις εκπαιδευτικών, σε διαχωρισμό των μαθητών και τη διοχέτευση αυτών που προέρχονται από εργατικές-λαϊκές οικογένειες σε σχολεία υποβαθμισμένα, διευρύνοντας τις ταξικές ανισότητες.
Η αντίθεσή μας στις εξετάσεις PISA δεν είναι άρνηση της «αποτίμησης» του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά αντίθεση στην εκπαιδευτική πολιτική που μετατρέπει τα σχολεία σε μηχανισμούς μετρήσεων και κατηγοριοποίησης για να χρησιμοποιηθούν τα αποτελέσματά τους ως εργαλεία δυσφήμισης του έργου του εκπαιδευτικού και του δημόσιου σχολείου, με άμεση συνέπεια την επιβολή αντιδραστικών – αντιεκπαιδευτικών μέτρων.
Ως εκπαιδευτικοί αλλά και γονείς θέλουμε ένα σχολείο που θα μορφώνει ολόπλευρα όλους τους μαθητές, θα τους βοηθά να συγκροτήσουν την προσωπικότητά τους, θα τους δίνει τη δυνατότητα να αναπτύξουν τα ταλέντα τους και να σπουδάσουν, ανεξάρτητα από την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους.
Ακυρώνουμε και φέτος τις εξετάσεις PISA με συλλογικό αγώνα.
Καλούμε το Δ.Σ. της ΔΟΕ να αναλάβει την ευθύνη ώστε, με συλλογικό και συντονισμένο τρόπο, να ακυρωθεί στην πράξη, πανελλαδικά, η εφαρμογή της «ελληνικής PISA». Να φροντίσει για την κάλυψη όλων των συναδέλφων που τα σχολεία τους έχουν επιλεγεί για αυτές τις εξετάσεις (στους Συλλόγους μας έχουν οριστεί το ΔΣ Χώρας Άνδρου «Θεόφιλος Καΐρης», το ΔΣ Μπατσίου Άνδρου και το 2ο ΔΣ Τήνου), προκηρύσσοντας πανελλαδική στάση εργασίας για τις ώρες διεξαγωγής τους.
Καλούμε την ΑΣΓΜΕ, τις Ομοσπονδίες και τις Ενώσεις Γονέων, αλλά και τους Συλλόγους Γονέων των συγκεκριμένων σχολείων που έχουν επιλεγεί να καλέσουν σε αποχή από τις εξετάσεις.
Υπερασπίζουμε το δημόσιο σχολείο.
Παλεύουμε για ένα σχολείο της γνώσης, της δημιουργίας και της χαράς.
Ένα σχολείο για όλα τα παιδιά, για όλα τα παιδικά όνειρα, οδηγό ενός καλύτερου παρόντος και μέλλοντος.
Την ανακοίνωση συνυπογράφουν οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών :
- Άνδρου , Κέας , Κύθνου και Σερίφου «Θεόφιλος Καΐρης»
- Νάξου, Αμοργού και Μικρών Κυκλάδων
- Σύρου – Τήνου – Μυκόνου