

Αυγατίζει με πόρους τους δικαιούχους φορείς το Τέλος Κρουαζιέρας με το μεγάλο ερώτημα να παραμένει για το πώς θα βελτιωθούν οι λιμενικές υποδομές. Όπως ανέφερε, χαρακτηριστρικά στην πρωινή ζώνη της ΕΡΤ ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Στέφανος Γκίκας, κατά τις πρώτες 9 μέρες το Τέλος έχει φέρει έσοδα ύψους 3,5 εκατομμυρίων ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι το 1/3 των εσόδων από το τέλος εγγράφεται στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Εσωτερικών και επιχορηγούνται οι δήμοι, εντός των διοικητικών ορίων των οποίων ευρίσκονται οι λιμένες αποβίβασης, το ένα τρίτο (1/3) διατίθεται για έργα του Αναπτυξιακού Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΑΠΔΕ) του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, και το ένα τρίτο (1/3) εγγράφεται σε ύψος στον τακτικό προϋπολογισμό του Υπουργείου Τουρισμού.
Το Τέλος Κρουαζιέρας ξεκίνησε από τις 21 Ιουλίου σύμφωνα με την σχετική υπουργική απόφαση.
Το τέλος για την «υψηλή περίοδο» (1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου) ανέρχεται σε 20 ευρώ ανά επιβάτη για τα λιμάνια Σαντορίνης και Μυκόνου, και σε πέντε ευρώ για τα υπόλοιπα. Για την «μεσαία περίοδο» (1ης έως 31ης Οκτωβρίου και από 1ης Απριλίου έως 31ης Μαΐου) σε 12 ευρώ για Μύκονο και Σαντορίνη και τρία ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια και για την «χαμηλή περίοδο (από 1ης Νοεμβρίου έως 31ης Μαρτίου) σε τέσσερα ευρώ για Μύκονο και Σαντορίνη και ένα ευρώ για τα υπόλοιπα λιμάνια.

Η διαδικασία
Να σημειωθεί ότι με βάση την υπουργική απόφαση., οι ναυτικοί πράκτορες θα δηλώνουν επιβάτες και θα αποδίδουν το τέλος δεδομένου ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας δεν έχουν ελληνικό ΑΦΜ. Η πληρωμή του τέλους κρουαζιέρας πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρονικού παραβόλου το οποίο εκδίδεται αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής, η οποία λειτουργεί με μέριμνα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Υ.ΝΑ.Ν.Π.), και διενεργείται από τον ναυτικό πράκτορα ή την εταιρεία κρουαζιέρας ή την ελληνική διαχειρίστρια εταιρεία του κρουαζιερόπλοιου.
Η υπουργική απόφαση
Αναλυτικά, σύμφωνα με την σχετική υπουργική απόφαση «Καθορισμός του χρόνου και του τρόπου είσπραξης, των υπόχρεων για την απόδοση προσώπων, του τρόπου και των οργάνων ελέγχου και κάθε άλλου θέματος σχετικά με την είσπραξη του τέλους κρουαζιέρας του άρθρου 27 του ν. 5162/2024» (ΦΕΚ Β/3343/30/6/2025), το τέλος κρουαζιέρας υλοποιείται από την 21η Ιουλίου.
Ειδικότερα η υπουργική απόφαση αναφέρει ότι «Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από 21η Ιουλίου 2025, ημερομηνία έναρξης της παραγωγικής λειτουργίας της εφαρμογής που αναφέρεται στο άρθρο 3 της παρούσας, η οποία γνωστοποιείται στον επίσημο ιστότοπο του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής».
Επίσης, με βάση το άρθρο 3 της υπουργικής απόφασης, η πληρωμή του τέλους κρουαζιέρας πραγματοποιείται μέσω ηλεκτρονικού παραβόλου το οποίο εκδίδεται αποκλειστικά μέσω ηλεκτρονικής εφαρμογής, η οποία λειτουργεί με μέριμνα του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής (Υ.ΝΑ.Ν.Π.), και διενεργείται από τον ναυτικό πράκτορα ή την εταιρεία κρουαζιέρας ή την ελληνική διαχειρίστρια εταιρεία του κρουαζιερόπλοιου.
Απαγόρευση αποβίβασης
Επίσης η υπουργική απόφαση προβλέπει ότι σε περίπτωση που διαπιστωθεί από ελέγχους ότι το τέλος δεν καταβλήθηκε εκτός από την βεβαίωση της οφειλής μέσω ΔΟΥ, το Υπουργείο Ναυτιλίας δύναται να απαγορεύσει αποβίβαση επιβατών σε επόμενες προσεγγίσεις του εν λόγω κρουαζιερόπλοιου σε λιμένα για συγκεκριμένα χρονικά διαστήματα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η αγορά αναμένει περαιτέρω αποσαφηνίσεις σε σχέση με το αν θα πληρώνουν τέλος τα παιδιά μικρής ηλικίας που συνήθως δεν πληρώνουν εισιτήριο στην κρουαζιέρα αλλά δηλώνονται ως επιβάτες, όπως να θα πληρώνουν οι Έλληνες επιβάτες κρουαζιέρας οι οποίοι μπορεί να είναι κάτοικοι κάποιων περιοχών που πιάνει το κρουαζιερόπλοιο κ.λ.π .
Ερώτημα παραμένει και το πώς θα διμαορφωθούν οι εμπορικές πολιτικές και πώς οι εταιρείες θα ενσωματώσουν το σχετικό τέλος στην τελική τιμή προς τον επιβάτη.
Άλλες πληροφορίες από την αγορά αναφέρουν ότι οι γερμανικές εταιρείες κρουαζιέρας είναι οι πιο αρνητικές στην άμεση υιοθέτηση από φέτος του τέλους καορυια΄ζερας καθώς από την νομοθεσία τους δεν μπορούν να μεταβιβάσουν το κόστος τον επιβάτη από την ώρα που έχει «κλεισθεί» το εισιτήριο ενώ άλλες εταιρείες θα το απορροφήσουν ενώ κάποιες και κυρίως οι μικρότερες θα το μεταφέρουν τον επιβάτη. Τέλος προβλήματα αναμένεται να αντιμετωπίσουν οι μικρότεροι ναυτικοί πράκτορες οι οποίοι θα εισπράττουν για λογαριασμό των εταιρειών κρουαζιέρας το τέλος αυξάνοντας έτσι τα έσοδα τους γεγονός που θα έχει επιπτώσεις στη φορολογία τους. Σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου η ρύθμιση αυτή είναι σε βάρος των μικρομεσαίων ναυτικών πρακτορείων.