Της Ξανθής Γούναρη

Με κινητήριους μοχλούς τον τουρισμό και την αλλαγή του επιχειρηματικού κλίματος διεθνή luxury brands επενδύουν στην ελληνική αγορά της λιανικής, η οποία, αν και συνεχίζει να δυσκολεύει τις μικρομεσαίες εγχώριες επιχειρήσεις του κλάδου, για τους μεγάλους λιανοπωλητές αποδεικνύεται ισχυρή πηγή εσόδων.

“Ο τομέας της πολυτέλειας συνεχίζει να είναι δυναμικός, παρά την έλλειψη ακινήτων που ανταποκρίνονται στις επιθυμητές απαιτήσεις στις τοποθεσίες-στόχους”, επισημαίνεται από πηγές της κτηματομεσιτικής αγοράς.

Οι ισορροπίες θα αλλάξουν όταν ολοκληρωθούν τα εμπορικά κέντρα της Lamda Development στο mega project του Ελληνικού συνολικής επιφάνειας 120.000 τετραγωνικών μέτρων. Βάσει των πιο πρόσφατων στοιχείων που έχει δημοσιοποιήσει η εισηγμένη έχουν συμφωνηθεί Heads of Terms (HoT) με μισθωτές για το 63% της Συνολικής Μεικτής Εκμισθώσιμης Επιφάνειας (GLA) στο The Ellinikon Mall και 76% του GLA στο Riviera Galleria.

Μάλιστα είναι θέμα λίγων εβδομάδων η υπογραφή συμφωνίας μεταξύ των πολυκαταστημάτων attica και της Lamda για καταστήματα 1.000 τ.μ. στο Riviera Galleria. Πρόσφατα, ο αναπληρωτής CEO της Αττικά Πολυκαταστήματα, Διονύσης Δουλαβέρης, έκανε λόγο για μια εμβληματική χρονιά, καθώς η εταιρεία συμπληρώνει 20 χρόνια λειτουργίας, έχοντας φτάσει να διαχειρίζεται πάνω από 69.000 τ.μ. στα τέσσερα καταστήματα που αναπτύσσει. Τα Αττικά Πολυκαταστήματα μετρούν πάνω από 2,4 εκατ. συναλλαγές, φιλοξενούν περισσότερα από 1.100 brands, ενώ βασική δεξαμενή της εταιρείας αποτελούν οι τουρίστες που τζιράρουν άνω της μέσης απόδειξης και στοχεύουν στα πιο premium προϊόντα.

Πόλος έλξης για διεθνή brands

Σε κάθε περίπτωση υπάρχει κινητικότητα στο λιανεμπόριο πολυτελών ειδών, τόσο με την έλευση διεθνών brands όσο και την επέκταση των retailers που ήδη έχουν παρουσία στην ελληνική αγορά. 

Η επαναλειτουργία των εποχικών καταστημάτων κορυφαίων οίκων μόδας στη Μύκονο επιβεβαιώνει την εμπιστοσύνη των high end λιανοπωλητών σε έναν από τους πιο εμβληματικούς καλοκαιρινούς προορισμούς της Μεσογείου.

Συγκεκριμένα, η Louis Vuitton επανέρχεται στη Χώρα, η Chanel σε συνεργασία με τη Linea Piu, τον αποκλειστικό συνεργάτη του οίκου στην Ελλάδα, ανοίγει για τρίτη φορά τη θερινή της μπουτίκ στο πολυτελές εμπορικό Nammos Village στην παραλία Ψαρού, ενώ στο νησί των ανέμων επιστρέφει για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά το pop-up κατάστημα της Boss.

Την ίδια ώρα, στη Μύκονο θα επεκταθεί ο όμιλος Φάις με τα καταστήματα υποδημάτων Καλογήρου, έχοντας ήδη αποκτήσει ακίνητο στο νησί, το οποίο βρίσκεται σε διαδικασία ανακατασκευής.

Εκτός από τα δημοφιλή τουριστικά θέρετρα, το δικό της μερίδιο στην ανάπτυξη του luxury segment έχει και η Αθήνα. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει στο νέο κατάστημα της δανικής Alustre beauty brand στην Ερμού –μετά τα καταστήματα στη Μύκονο και στη Γλυφάδα– καθώς και η επέκταση της ελληνικής πολυτελούς μάρκας Callista. 

Το νέο flagship κατάστημα της Callista εγκαινιάστηκε επίσημα στα μέσα Μαΐου στην οδό Βουκουρεστίου 4, ενώ η ισχυροποίηση του brand συνεχίζεται δυναμικά και στο εξωτερικό, με την πρόσφατη έναρξη λειτουργίας της Callista boutique στο Παρίσι.

Παράλληλα, νέα πολυτελή brands συνεχίζουν να εισέρχονται στην ελληνική αγορά, όπως η Chloé, που μέσω του ομίλου Φάις ανοίγει την πρώτη της boutique στην Ελλάδα.

Το κατάστημα αναμένεται να ανοίξει μέσω της Καλογήρου Α.Ε. στο City Link, στο κέντρο της πόλης, κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2025. Μάλιστα το δίκτυο των μονοθεματικών boutiques της Καλογήρου, την οποία απέκτησε κατά 100% ο όμιλος Φάις, όπως Ferragamo, Tod’s και Hogan, θα ενισχυθεί περαιτέρω με την ένταξη του πρώτου καταστήματος Jimmy Choo, κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους.

Ταυτόχρονα η Arket ετοιμάζεται να ανοίξει το πρώτο της κατάστημα τις επόμενες ημέρες στο κέντρο της Αθήνας. Πρόκειται για ένα από τα σήματα που αναπτύσσει ο σουηδικός όμιλος H&M, ο οποίος έπειτα από αρκετά χρόνια αποφάσισε να επενδύσει σε νέα καταστήματα. Σε αντίθεση με τα καταστήματα που λειτουργούν υπό το σήμα H&M, τα είδη που διατίθενται από τα καταστήματα Arket θεωρούνται πιο premium, σοφιστικέ και πωλούνται σε υψηλότερες τιμές. 

H Vakko, κορυφαίο brand μόδας και lifestyle από την Τουρκία, εγκαινίασε το πρώτο της κατάστημα στην Ελλάδα επί της οδού Ηρακλείτου στο Κολωνάκι, επιλέγοντας μια από τις πιο prestigious εμπορικές περιοχές της Αθήνας.

Μάλιστα ο όμιλος Vakko, που είναι εισηγμένος στο τουρκικό χρηματιστήριο, σύμφωνα με πληροφορίες, ενδιαφέρεται για περαιτέρω εξάπλωσή του στην ελληνική αγορά τόσο μέσω του ανοίγματος και άλλων καταστημάτων όσο και μέσω της λειτουργίας ξενοδοχείου, καθώς δραστηριοποιείται και στον τουριστικό κλάδο.

Επίσης στην καρδιά της Θεσσαλονίκης, στην οδό Αγίας Σοφίας, στο νούμερο 12 έρχεται ο οίκος μόδας Michael Kors, ένα πολυτελές brand που αντιπροσωπεύει ο όμιλος Φάις.

Η επίδραση του τουρισμού

Η ελληνική τουριστική βιομηχανία συνεχίζει να αποτελεί σημαντικό πυλώνα ανάπτυξης για το luxury retail, με τον τουρισμό να καταγράφει ισχυρή εκκίνηση στο πρώτο πεντάμηνο του 2025, μετά το σερί των ρεκόρ των τελευταίων ετών με πάνω από 40 εκατομμύρια αφίξεις το 2024, συμπεριλαμβανομένης και της κρουαζιέρας. 

Σύμφωνα με στοιχεία του ΙΝΣΕΤΕ και της ΤτΕ, από τις αρχές του χρόνου μέχρι και τις αρχές Ιουνίου οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις παρουσιάζουν αύξηση κατά +7% σε σχέση με το 2024.

Στα ύψη τα ενοίκια

Σε ό,τι αφορά τη διακύμανση των ενοικίων, το κέντρο της Αθήνας και συγκεκριμένα το “καλό” κομμάτι της Ερμού, από την πλατεία Συντάγματος μέχρι την Καπνικαρέα, καταγράφει την υψηλότερη τιμή μίσθωσης ανά τετραγωνικό μέτρο πανελλαδικά, με 310 ευρώ μηνιαίως.

Ακολουθεί το κέντρο της Θεσσαλονίκης και η οδός Τσιμισκή με 160 ευρώ ανά τ.μ. καθώς και η Γλυφάδα, επίσης με 160 ευρώ ανά τ.μ.

Σε χαμηλότερα επίπεδα βρίσκονται το Κολωνάκι με 115 ευρώ ανά τ.μ. και η Κηφισιά με 110 ευρώ ανά τ.μ.

Τέλος, οι δημοφιλείς εμπορικοί δρόμοι στον Πειραιά με 100 ευρώ ανά τ.μ., στο Ηράκλειο της Κρήτης με 95 ευρώ ανά τ.μ. και στην Πάτρα με 90 ευρώ ανά τ.μ. συμπληρώνουν τη λίστα των υψηλότερων μισθωμάτων, όπως διαμορφώθηκαν το πρώτο τρίμηνο του 2025, με βάση τα στοιχεία της Cushman & Wakefield Proprius.

capital.gr